donderdag 4 oktober 2012

Het verdwenen puin van de Bijlmerramp. Is het mysterie opgelost?



Vandaag is de Bijlmerramp precies 20 jaar geleden. Deze dag kunnen velen nog goed voor de geest halen. Een vliegtuig van 338 300 kilo vloog, na verlies van twee motoren, in een flat van de Amsterdamse wijk de Bijlmer. Hierbij werden 31 appartementen totaal vernietigd en raakten er 49 zwaar beschadigd. De ramp kostte 43 mensen het leven. Dit getal wordt nog wel eens hoger ingeschat aangezien er mogelijk ook illegalen in de flats woonden. Sommigen sprongen zelfs vanuit de zevende verdieping naar beneden om zichzelf in veiligheid te brengen, het was een zeer heftige gebeurtenis.




4 Oktober 1992 begon als een gewone dag.
Een Boeing, 747-258F met registratienummer 4X-AXG was onderweg van New York naar Tel Aviv.
Het toestel maakte een tussenlanding op Schiphol voor een nieuwe lading, deze was door de douane goedgekeurd maar niet fysiek gecontroleerd. De lading bestond volgens een getuige o.a. uit grondstoffen voor biologische wapens en radioactieve staven, en een kwart van die lading is vandaag de dag nog steeds onbekend.




Het toestel was om 18:22 in noordelijke richting vertrokken. De bemanning merkte na het maken van een bocht op dat er iets goed mis was en sloeg alarm. Een oplettende vliegtuigspotter uit Bussum zag op dat moment vlammen uit de motor van het vliegtuig komen. De piloot probeerde vervolgens na het verlies van twee motoren een noodlanding te maken, maar dit was tevergeefs. Het toestel, met ongekend gevaarlijke stoffen aan boord, vloog een woonwijk in.

Dat vandaag de dag nog steeds niet volledig bekend is wat voor stoffen er vervoerd werden vind Jos Bussen, directeur van Chart Air, onbegrijpelijk; 'Als een van onze export/import werknemers opdracht zou krijgen van de Rijks Luchtvaartdienst om de papieren van een bepaald vliegtuig boven water te brengen, dan is die documentatie op een termijn van een paar dagen boven water.' Later blijkt dat de ladinglijsten door de Nederlandse onderzoeksautoriteiten nooit zijn opgevraagd, een rare situatie. Zeer waarschijnlijk is die informatie wel bij de overheid bekend.

Oud-minister Maij-Weggen deed daarover het boekje open; zij zei dat er direct na de ramp geheim overleg is geweest tussen Lubbers en de ministers Dales (Binnenlandse Zaken) en Van den Broek (Buitenlandse Zaken). Maij-Weggen zei naar aanleiding van onthullingen over het militaire karakter van de vlucht: 'Dit is een zaak die de ministeries van Buitenlandse Zaken en Binnenlandse Zaken aangaat en de premier.' Lubbers heeft het geheime overleg volledig ontkent.
Marij-Weggen, de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat heeft zelf ook gejokkebrokt. Ze heeft namelijk diverse keren verkeerde informatie naar buiten gebracht. Drie dagen na de ramp verklaarde ze dat er geen gevaarlijke stoffen aan boord waren. Later bleek het tegendeel waar te zijn.




Vlak na het ongeluk werd naar buiten gebracht dat het El Al toestel parfum en consumenten elektronica vervoerde. Een oplettende bewoner van de Bijlmer vond echter bewijs dat dit niet klopte. Hij pakte bij ramp plek een vrachtbrief op waar Military Ordnance op stond, oftewel, militair materieel.
Brandweerman P. Woestenburg, die tijdens de ramp ter plaatse was kan dit bevestigen. Hij verklaarde patronen te hebben gezien van ongeveer 25 centimeter lang.

De constructie van het toestel bevatte bovendien ook uranium, dit spul zat o.a. in de staart en de vleugels. In toestellen die gebouwd zijn voor 1981 is dit vrij normaal om uranium te gebruiken voor de balans van het vliegtuig, het was erg goedkoop omdat leveranciers er maar al te graag vanaf wilden. Door de overheid werd hier vrijwel over gezwegen, en sprak men maar kort over de staart, die 300 kilogram uranium omvatte. Dit werd niet als gevaar gezien. Maar de vleugels, die 1200 kilogram uranium bevatte werden 'vergeten'. Van de 1500 kg uranium is maar 163 kg teruggevonden. Dat betekent dat de rest waarschijnlijk is verbrand tot inadembare deeltjes en dat creëert een zeer gevaarlijke situatie.



Nog steeds is het een raadsel waar het puin van het vliegtuig en de flat zijn gebleven. Steeds loopt het spoor dood, iets wat zeer verontrustend is. Het puin is namelijk zeer gevaarlijk voor de volksgezondheid. Volgens verschillende getuigenverklaringen zou het puin op de Remo-stort te Houthalen-Helchteren (Belgie) zijn gedumpt. Bij de Remo-stort worden vrijwel geen vragen gesteld over de inhoud van het goedje wat je wilt dumpen en daarom een perfecte lokatie.

Stichting Visie heeft een monster van de Remo-stort opgestuurd naar een Zweeds laboratorium, Biospectron. Dit laboratorium moest uitzoeken of er radioactief materiaal in het monster aanwezig was. De resultaten waren niet veel goeds, er werd een hoop giftig materiaal werd gevonden. Helaas kon dit materiaal niet direct gekoppeld worden aan de Bijlmerramp.

Stichting Visie besloot op een andere manier bewijsmateriaal te verzamelen. Hun weg vervolgde naar Hangaar 8 op Schiphol Oost, waar de brokstukken van het vliegtuig een lange tijd na de ramp waren opgeslagen. Ze haalden wat stof weg uit een radiator en stuurden het op naar het lab. Ook deze resultaten waren schokkend, er zat inderdaad radioactief materiaal in de stof, bewijs dat het puin van de vliegtuigramp erg gevaarlijk is. Helaas is de Hangar in de herfst van 2000 gesloopt.




Tijdens het blussen van de ramp droegen de brandweermannen geen enkele bescherming, dit terwijl er eigenlijk zeer strenge veiligheidsmaatregelen noodzakelijk waren. Getuigen die ter plaatse waren vertelden dat wat mysterieuze mannen in witte pakken wel de beschermende kleding droegen en gebruik maakten van gasmaskers. Dit maakt toch wel duidelijk dat sommige personen al wisten hoe laat het was, maar deze info liever niet wilden delen. Veel brandweermannen, die totaal werden blootgesteld  aan de straling, hebben miljoenen stofdeeltjes ingeademd die alfastraling afgeven. Deze zijn zeer gevaarlijk, zelfs één enkel alfa-deeltje heeft hoge potentie tot kanker door mutatie van nabijgelegen cellen. Helaas zijn er een aantal hulpverleners overleden, de meeste aan kanker. Er word jammer genoeg geen onderzoek gedaan naar de doodsoorzaak, die misschien nauw verbonden is met de Bijlmerramp.

Hieronder staat een lijst met aandoeningen die deze deeltjes kunnen veroorzaken.

* Bloedkanker (bijvoorbeeld acute myeloide leukemie)
* Longkanker
* Borstkanker
* Slokdarm, maag- en darmkanker
* Nierziekten
* Lymfklierkanker: (non-) Hodgkin lymfoom
* Baarmoederkanker
* Genetische en groeidefecten embryo
* Kanker van de nieren, blaas, ureter
* Kanker van de geslachtsklieren
* Huidkanker en andere huidaandoendingen
* Gewrichtsaandoeningen zoals reumatische artritis




Nog steeds bevinden er zich concentraties uranium in de Bijlmer flatgebouwen. Stichting Visie heeft zes jaar na de ramp in de Bijlmer een meting gedaan met een geigerteller. Hieruit bleek dat de straling nog steeds zeer goed te meten is. Elke burger met de juiste aparatuur kan deze meting over doen.

Het bluswater met de door uranium vervuilde grond is na de ramp verwerkt door NBM Milieu, dat gevestigd is in Schiedam. Het is nooit duidelijk geweest wat er hierna met de resten is gebeurd.

Een tijd geleden kreeg JDTV een tip dat het bluswater en de vervuilde grond zouden zijn gedumpt in een veld naast een woonwijk in Schiedam. Getuigen verklaarden dat er vlak na de ramp een terrein werd vrijgemaakt om afval te dumpen, het terrein werd vervolgens afgezet met 3 lagen hekwerk. Inmiddels zijn de hekken al een tijdje verwijderd en tref je er soms spelende kinderen aan.
De geruchten kunnen we tot nu toe nog niet te bevestigen. Wel blijkt dat Schiedamse bewoners vaker kanker krijgen als het landelijke gemiddelde. Of dit gerelateerd is aan de vermeende dump plek van het verontreinigde grond is moeilijk te zeggen.




Als dit klopt, dan is het een enorm gevaar voor de volksgezondheid. Laten we dus hopen dat het wilde geruchten zijn van burgers die iets te snel conclusies hebben getrokken en een alu hoedje verdienen!

Heb je informatie over deze plek, de ramp, of heb je een geigerteller tot je beschikking? Laat het ons dan weten. Zolang de geruchten nog niet bewezen onzin zijn, is JDTV bereid het uit te zoeken.

Bekijk hier de Zembla uitzending over de Bijlmerramp.

Deze ramp heeft het leven van vele mensen beinvloed. Een van deze mensen is het jongetje dat zijn klasgenootje en vriendinnetje verloor. We wensen alle betrokkenen sterkte toe op deze moeilijke dag.



20 opmerkingen:

  1. 1500 Kilo Uranium voor de balans?
    Beetje raar verhaal hoor. Misschien moet ik ook eens 3 kilo Uranium aan het stuur van mijn fiets hangen voor de balans.

    Een vliegtuig wordt ontworpen met een perfecte balans. Die Balans kan dan verstoord worden door de lading, dat is dan een kwestie van slim laden. Als die balans dan nog niet correct is, hoe moet men dat dan meten?

    Radioactieve stof in zo'n vliegtuig, terwijl er toch aardig wat vliegtuigen neerstorten, lijkt me niet voor balans. Wat ik niet uitsluit, is dat er opzet in het spel kan zijn. Het motief voor radio-active stof in dat is onherstelbare sabotage op Amsterdam. In dat geval, zou het dan de bedoeling zijn geweest, dat het vliegtuig neerstortte in Amsterdam, waar dan ook. Misschien was het Rijksmuseum of Paleis op de Dam het doel.

    Als de Uranium voor Israël was, wat mogelijk is want Israël heeft zelfs Kernwapens, dan is de kans groot dat het toestel is neergehaald met het uninterruptible autopilot system van Boeing. Dat is een automatische piloot die is ingebouwd in elke Boeing om een kaping te voorkomen. Je kan daarmee Boeings op afstand besturen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat kan idd met een Boeing. Al sinds de jaren '90.
      Bosgeus, kun jij mij dan verklaren waarom dat op 9/11/2001 niet gebeurt is?

      Verwijderen
    2. Nee, geen 1500 kilo voor de balans, maar 1500 kilo in TOTAAL. Voor de balansgewichten in de staart 300 kg, en de overige 1200 kg waren verwerkt in o.a. de vleugels en de romp. Alleen de eerste 551 exemplaren van de 747 die Boeing gebouwd heeft, hebben verarmd uranium in de constructie zitten.Alle exemplaren daarna niet.

      Verwijderen
  2. ik ben geen scheikundige maar ik geloof dat DU (depleted uranium) door zijn massa (hoe dicht atomen op elkaar geplakt zitten of zoiets) op goud na het zwaarst is per m3, ook is lood ooit uranium geweest heb ik begrepen, omdat goud te duur is hadden ze vroeger het lumineuze idee om de balans gewichten in een vliegtuig van DU te maken
    hier een fototje van zo'n gewicht

    http://www.dewereldmorgen.be/sites/default/files/imagecache/3col_nocrop/2012/07/02/du_counterweight_copyright2008theodorewgray.jpg

    en hier een document van de FAA (federal aviation authority) die gaat over wat te doen bij toestellen die neerstorten met DU counterweights

    http://rgl.faa.gov/Regulatory_and_Guidance_Library/rgAdvisoryCircular.nsf/list/AC%2020-123/$FILE/AC20-123.pdf

    dus dat er DU gebruikt is vroeger als balans gewichten lijkt mij wel bewezen.

    Waarom er balans gewichten in vliegtuigen zitten zou een expert of het gebied van aerodynamica misschien kunnen uitleggen, ik fiets het liefst zo licht mogelijk.

    De 3 toestellen die bekend staan waar het in gebruikt is zijn.

    Use of DU counterweights in US domestic aircraft
    Aircraft / number of aircraft / pounds per aircraft
    DC-10 / 168 / 2200
    L-1011 / 60 / 1500
    747 / 201 / 1900

    dit schijnt ooit eens gepubliceerd te zijn door de NRC (geen idee waar deze DLA voor staat) in 1999

    ps, voor de onderzoekers onder ons, het bedrijf wat toen de rampplek heeft opgeruimd was “steenkorrel bv” wat tegenwoordig in handen is van een ander bedrijf, maar de eigenaar destijds was Henk O.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ bosgeus

    Een vliegtuig wordt ontworpen om onder bepaalde omstandigheden (belading, hoeveelheid brandstof) optimaal in balans te zijn, d.w.z. een zo stabiel mogelijke koers met zo min mogelijk trim, aangezien dit meer weerstand oplevert. Het vliegtuig vliegt niet altijd onder deze omstandigheden en moet dan ook bestuurbaar zijn, dus niet overdreven neus- of staartzwaar. Bovendien betrof het hier als ik het mij goed herinner een vrachtvliegtuig, mogelijk dat er dus extra ballast is toegevoegd om ook bij zware belading enige balans in het vliegtuig te houden.

    het is makkelijk om zonder kennis van zaken allerlei aannames te doen over kwade opzet en complotten, onthoud echter dat alleen omdat jij je iets niet kunt voorstellen of niet begrijpt hoe het werkt, dat nog niet wil zeggen dat iets onmogelijk is of onverklaarbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. DIE troep als belangs klinkt ene beetje bizar, dan zouden ze onze Trix er niet in los laten en daar laten en rond laten huppelen. Maar dat er troep in zat geloof ik meteen en dat er rare zaken aan de hand waren, want er gebeurde daar echt bizare zaken die goed stonken toender tijd. .

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hey mensen, is dit niet gewoon weer een bewijs dat de staat de grote boeven zijn? kijk eens naar het ontstaan van de staat. overheersen, eigen cultuur slopen, en belasting eisen. kijk eens naar het ontstaan van het rijkdom in het gehele westen. de staat zijn nog steeds de grote drugs en wapenhandelaren of niet dan? Als je ergens niet aan wilt meewerken val je heel snel buiten de maatschappij. vroeger werd er meer gedemonstreerd, want nu staan er meestal een mens of 5, die dan ook nog eens belachelijk worden gemaakt door bijvoorbeeld pownews. uiteindelijk is een belangrijk deel van de publieke omroep is handen van de Telegraaf, zoals powned, maar ook WNL met wakker nerderland.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nadat ik op de plaats was geweest van deze ramp, heb ik er meteen over geschreven in mijn tijdschrift 'The Serbian Army' en later ook in de roman de 'Gouden Tip' het is leuk te zien dat dit na zovele jaren wordt bevestigt net als alle andere zaken, Mossad zorgt ervoor dat de waarheid in de prullenbak verdwijnt, jammer genoeg is de Mossad de baas in Nederland- de zogenaamde zwarte doos heeft de Militaire inlichtingen Dienst sektie Marid meegenomen. IK heb foto's gemaakt die dag en deze aan mijn voormalige uitgever R.J. Kelder geven en hij heeft dit aan de Moffen gegeven....gelukkig heb ik hier nog genoeg bewijzen van. Deze operatie was een voorbereiding voor wat er moest gebeuren in New York, 11 september....de piloten van het Israëlische vliegtuig waren machteloos - de hele zak was door zogenaamde Remote Control gefikst en ook in het gebouw de flat in de Bijlmer. Onderweg heeft het vliegtuig ook 2 motoren verloren, dit werd bevestigt door een politie ambtenaar - hij werd tot zwijgen gedwongen. Na de inslag van het vliegtuig werd alles in het gebied hermetisch afgesloten voor iedereen.De mobile eenheid sloeg iedereen weg die daar een kijkje wilde nemen...Gekleed in uniform van hoge officieren van het Nederlandse leger lukte het mij samen met een andere Nederlandse officier P.W. binnen te dringen waar wij een aantal foto's konden nemen. Wij waren één van de eersten daar op die plek waren, na een poosje werden wij gedwongen ook de plek te verlaten want we zagen de Mobile eenheid van een man of 20 op ons af komen rennen - gelukkig konden we ongedeerd wegkomen - alleen P.W. kreg een harde klap van een lange stok op zijn rug...een belangrijke verzetsman S. hielp ons daar weer veilig weg te komen en heeft ons naar Amsterdam gebracht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb je dit verhaal vanuit de psychiatrische inrichting verstuurd? sneu om complotten te verzinnen over de ruggen van 43 gestorvenen.

      Verwijderen
  7. Hij ligt bij Afvalzorg Nauerna. Buurtbewoners van Nauerna hebben snachts stukken vleugels op stransport voorbij zien komen omdat ze nogal last hadden van het transport. De eigenaar heeft onder ede verklaard dat het vliegtuig er niet ligt, terwijl de bewoners het drie dagen lang hebben zien liggen op de berg, waar het vliegtuig in beton werd gegoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @anoniem, heb je niet nog copies van die fotos?
    misschien dat de buren van Nauema ook nog fotos hebben, als je na een ramp met een vliegtuig stukken vliegtuig voorbij zie komen is de kans best groot dat iemand fotos gemaakt heeft

    BeantwoordenVerwijderen
  9. de plek in Schiedam die genoemd word is te onderzoeken, een keer met een grondboor een monster nemen en laten ondezoeken.
    of een bodemrader er over heen om te zien wat er in de ondergrond ligt

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Haha sneue complotdenkers

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het zou dit blogje ten goede komen als een aantal van de meest gestoorde complotgekkies werden gemodereerd, wat een walgelijke sneue gekken die denken iets te weten, maar eigenlijk te dom zijn om twee ogen tegelijk te gebruiken.....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De plek in schiedam is al jaren daarvoor vuil geweest.
    Opgespoten havenslib.
    Hierna werd het een stort voor oa puin en slib uit kolken uit dezelfde omgeving.
    Ik heb hier zelf als kind gespeeld....en jawel ik leef nog steeds.
    Niet geschreven dat het er schoon is hoor.
    Ik zou er geen moestuin op plaatsen maar het is veilig genoeg om er te wandelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een heerlijke hoop onzin hier, het is jammer dat het zo'n tragedie betreft anders kon ik er nog om lachen ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Vrachtwagen ladingen vol puin, vliegtuigonderdelen en van alles is inderdaad op de stortplaats Nauena terecht gekomen. Alles moest op een van tevoren aangewezen plek gestort worden, en werd bedekt met een dikke laag grond. Ik was destijds chauffeur op een van de vele vrachtwagens. Wat hebben we daar gestort? Niemand schijnt het te weten of te willen weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Woonde tegenover de ramp. Verschrikkelijk. Sterkte voor alle nabestaanden en die het van dichtbij hebben meegemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Beste mensen
    Ik heb alles meegemaakt en alles gezien
    Wij woonde vroeger flat Kruitberg
    Helaas ik heb nu allerlei klachten op mijn lichaam ben nu ziek geworden door de ingeademde alle troepen ��

    Ik ben nu 41 jaar oud ziekte is auto immunium ziekte

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het ligt bij Nauerna in Assendelft.

    Wanneer je over de dumpplek heen rij stoort je radio en je mobiel heeft geen bereik meer. er wordt daarom gedacht aan nog een extra 3 meter aan grond wat ze er overheen willen plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen